Bakgrunn

mandag 23. januar 2017

Nå haster det!


Selv om terminen ikke er før 14. februar, så kan egentlig barnebarnet komme når som helst, og jeg er IKKE ferdig med strikkesettet. Så nå er det bare å gi jernet for å få ferdig settet denne uka, og det skal jeg få til. Lue, votter og sokker er ferdige, så mangler bare det som du ser på bildet: ermene, montering av genser og litt brodering, samt siste ben på buksa. Det skal jeg få til :-)

Må bare si at jeg hittil er stor fan av Hjemmelagde Julegaver 2017-prosjektet mitt. Er ferdig med januars gave (sokker og votter i Nepal) og har faktisk tjuvstartet på et hekleteppe som er februars gave. I min garnrydding fant jeg nesten 14 nøster Nepal i off-white, rødt og beige. Disse blir et flott juleteppe med sekskanter. Må kjøpe 4 nøster i beige, men ellers skal jeg ikke supplere. Det blir nok ikke kjempestort (jeg pleier like at teppene mine er skikkelig store), men stort nok til at det både vil pynte og varme i kalde desemberdager. Jeg vet ikke ennå hvem som får det, men julegave blir det. Passer fint å hekle sånne sekskanter på tribunen mens jeg ser ungene spille håndball.


Ellers hadde jeg besøk i går, og da bakte jeg en skikkelig kaloribombe! Men hvem bryr seg - det er en konfektkake og man orker ikke store stykker uansett. Denne kaken vant en konkurranse i Hjemmet for noen år siden og ble kåret til Norges beste kake!


Salt- og søt marengsdrøm

Bunn:
5 eggehviter
3,5 dl sukker
25 Ritzkjeks (alternativt salte glutenfri kjeks)
3 dl peanøtter

Sjokoladekrem:
5 eggeplommer
100 gr lys kokesjokolade
100 gr melkesjokolade
60 gr smør

Krem:
6 dl kremfløte
4 ts vaniljesukker

Pynt:
1 liten pose M

Pisk marengs av eggehviter og sukker. Grovknus 25 Rizkjeks og hakk peanøttene. Bre marengsen utover bakepapirkledd plate, og strø kjeks og peanøtter over. Stekes midt i ovnen på 180 grader i 30 min.


Bland alle ingrediensene til sjokoladekremen i en kjele og kok sakte opp under omrøring. Viktig å ikke ha for sterk varme, for du vil ikke ha "eggerøre" i kremen. Når den såvidt koker er den ferdig. 

Pisk krem. Del så bunnen i to og legg den ene delen på et kakefat. Spre all sjokoladekremen på bunnen og fordel halvparten av kremen over. 


Legg den andre bunnen over, dekk denne med resten av kremen og pynt med hakkede M.

Så er det bare å nyte denne herligheten!

Og med det ønsker jeg dere en strålene uke. Her skal det jobbes hardt med både bestillinger, babynest (åh - den blir fiiiin) og babysett. 

Klem, Kjersti









2 kommentarer:

  1. Så spennende, masse lykke til med barnebarnet, kjempefint strikkesett!

    SvarSlett
  2. I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much...
    Thanks for sharing the good information!
    starbet football

    SvarSlett