Bakgrunn

tirsdag 8. mars 2016

Glemt hobby. Eller bare andre prioriteringer?

Har du en hobby du har glemt? Eller bare sluttet med av ulike årsaker? Er det trender som gjør at vi bytter hobbyer?

Do you have a forgotten hobby? How much do trends affect what we choose as our hobby?



Før pleide jeg scrappe. Og jeg elsket å sitte i sene kveldstimer og klippe, lime, dekorere og scrappe. Jeg ville at hver LO (Lay Out) skulle fortelle en historie. Gjenskape minner fra gamle dager. Dette gjorde jeg i flere år, og jeg vet at ungene synes det var veldig spennende med disse minnebøkene sine. Men så sluttet jeg. Fordi trendene forandret seg. Jeg opplevde at det ble et kjøpejag uten sidestykke for å følge "siste mote". Scrappebutikker poppet opp overalt, og det var mengder av konkurranser å delta på. Det vi så var at det var tingene proppfulle av siste nytt som vant; nye papirer, nye blomster, nye kuttemaskinting og nye typer maling...
Og du verden så mye lekkert folk lagde! Og fortsatt lager. Dessverre er flere og flere scrappebutikker lagt ned. Og min teori er at det rett og slett ble for mange, og dyre, nye ting man måtte ha for å drive med denne hobbyen. Man kan like eller ikke like det, men man fanges av trender. Uansett hobby. 

I used to do scrapbooking. And I loved it! I tried to make every LO (lay out) tell a story, and reflect good memories. For several years I enjoyed doing scrapbooking. But then it became far too expensive. As a hobby, the interest world wide exploded, and new treds, with all kinds of must-have-equipment, came. New stores, new paper collections, new flowers, new cardboard cut outs.... The list of "much needed stuff" became endless. So I quit. I did not have the money to continue, nor did I want to spend that much money on a hobby. 
Scrapbooking is almost like a work of art. I am full of admiration for all the nice things people make. Ufortunately many stores have had to close their doors. Maybe there were just too many new things needed to keep up?



Jeg synes fortsatt mine LO'er er fine. Muligens gammeldagse, men det er sånn jeg lærte det. Og sånn jeg liker det. Nå har jeg hatt lang pause, og fremkaller ikke engang bilder lenger. Men i går kveld - da tok jeg fri fra strikking og brodering, og koste meg med restene av scrapbooking. Jeg bestilte bilder - og gleder meg til å ta fatt på denne hobbyen igjen. Utstyr har jeg ikke mye av lenger, og heller ikke tid. Men det ga meg så enormt mye glede hver gang noe ble ferdig. I påsken - da skal jeg scrappe litt igjen. Og jeg gleder meg!

I am still proud of my LOs. And my kids love them! They may be old fashioned, but it's how I was taught. I have had a very long break, but now I want to start again. I don't really care about what is "right" and "not right" any more, and will continue to do it my way. I will not buy new stuff, but try to combine scrapbooking with other things I'm good at - like using cross stiching and drawing. Instead of just buying. 



Ønsker dere alle en fantastisk flott dag! Og håper dere får litt hobbytid. Selv skal jeg fire timer i håndballmøter etter jobb :-)

Wish all of you a great day, and hope that you have time to enjoy your hobbies :-)


1 kommentar:

  1. Kloke ord! Hobbyen må ikke bli et pes, men en kilde til inspirasjon og glede. Det er veldig lett å bli revet med av trender, men her gjelder det å ta styringa selv. Det er jo begrensa hvor mye tid en har også. Annerledes med oss som er pensjonister, da.......

    God tirsdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett