Bakgrunn

søndag 27. mars 2016

Elsker påskeferie!!

Jepp - enda så mye jeg elsker jul, så har jeg på mine "eldre dager" funnet at jeg liker påskeferie enda mye mer. Ikke så proppfull av "må-gjøres-ting", ikke så kostbar og med stort fokus på kos. Da jeg var liten hadde vi hytte på fjellet. Men på tross av gode minner, savner jeg det overhodet ikke. Som gift hadde vi også hytte, og selv om vi koste oss, så koser jeg meg enda mer hjemme :-)

As much as I love Christmas, I think I love Easter even more! It's much more peaceful and not nearly as expensive and exhausting. 

Min datter har cøliaki, og jeg er så takknemlig for dette bladet. Det er stappfullt av gode tips og oppskrifter, samt at det forteller om nyheter som kommer. Nå i våres kommer for eksempel fersk Peppes pizza glutenfri bunn. Herlig - for Kamilla elsker den pizzaen! Og Findus kommer med glutenfrie fiskepinner :-) Har du noen i familien eller vennekretsen som spiser glutenfritt, så plukk med deg et av disse neste gang du er i butikken:


I går var bakedag her i Slottet, og kombinasjonen baking og strikking/hekling, er jo i grunn helt perfekt! Mens deiger hevet seg, heklet og strikket jeg. Fins det noe som smaker bedre enn hjemmebakt brød? Mens det fortsatt er litt varmt, med godt smør og brunost? Ikke for denne dama i hvert fall. Og i vårt hus elsker vi kanelsnurrer. Her har jeg laget kanelknutene til Bakeriet i Lom. Kjempegode! Luftige og himelsk gode. Til den glutenfrie varianten, byttet jeg bare melet med Glutenfri lys melblanding og tilsatte ca 1 ss Fiberhusk. Denne er viktig for å kunne håndtere deigen. Husk også at du skal ha mindre mel av den glutenfrie varianten enn vanlig mel. Bare å prøve seg fram. Ser det ikke godt ut?

Yesterday was baking day here in the "Castle". I love baking when I have time off, and it was so much fun, I am doing the exact same thing today :-) My daughter is allergic to gluten, so mostly I make two doughs of everything. As I have done with the cinnamon buns below. They turned out great (and huuuuge), and it's not hard at all. In Norway we are lucky enough to have a great selection of gluten free food in the stores, but I like to have something homemade as well. 



Synes det var så gøy i går, at jeg er i full gang igjen. Nå blir det horn og pizzasnurrer til gode nister. Vet at Andreas storkoser seg når han åpner matboksen og finner hjemmebakt der, og da gir det jo ekstra glede.

Fikk gjort ferdig enda et kjøkkensett i går også. Dette skal jeg ha selv, for det er mine farger. Elsker Anne-på-landet-mønsteret, for det kan varieres på alle tenkelige måter. Disse ble myke og feminine både i form og uttrykk, mens sammen mønster i grått/hvitt/grønt (dog med annen kant), ble mandig og tøft. Link til mønster ligger i mitt forrige innlegg om disse.

Managed to finish another kitchen set yesterday. I love these, and this one I will keep my self. These are the colours in my home. The pattern is linked in another one of my posts and I love it! It turns out so different, depending on the yarn, the colours and  the edging you choose. While these are soft, feminine and almost oldfashioned, others I have made, are rough and masculine. 




I dag skal jeg strikke på genseren min innimellom heving av deiger og steking. Mønsteret er fra Du store alpakka og jeg strikker i Alpakka. Det skal strikkes med en slags glittertråd i bladrosene - det blir spennende. Og jeg tror det blir kjempefint! Mangler 1.5 arm, og satser på at når kvelden kommer, er jeg godt i gang med arm nr. 2.

Today I will knit on my sweater in between my baking. It's the perfect combination: knitting or crocheting with the baking. Because there's a lot of time doing nothing but waiting. I am knitting this sweater from a Norwegian company called "Du store Alpakka". I am missing one arm, and then I can start the coloured pattern. It's in alpacca wool and increadibly soft and wonderful. Once finished, I am sure this one will be a favourite!


                                                   

                                 


Det er supergrått i Modum i dag, men det gjør ikke noe. For jeg har kaffe på kanna, tent en masse stearinlys og installert meg ved kjøkkenbordet. Kan du gjette hva jeg skal spise til lunsj? Jepp - nystekt horn. Gleder meg!

Today is really grey where I live. It's dark and rainy, but I don't mind. It's the perfect time to enjoy indoors with coffee and knitting. Looking forward to lunch: freshly baked buns!

Ønsker dere alle en super 1. påskedag!
Wish you all a wonderful Easter day!





1 kommentar:

  1. Happy Easter! I love your post, the food looks delicious, and the needlework is gorgeous!
    Hugs,
    Terri

    SvarSlett